OLW:s 50% mindre var 5% mindre och ibland inte mindre alls

 

Foto: Badvertising

 

Chips kanske inte är någon fossiltung verksamhet, men greenwashing är det definitivt. Därför anmäler Badvertising idag det så kallade miljöpåståendet på OLW:s chipsförpackning till Reklamombudsmannen.

På OLW:s förpackning av Saltade chips kan vi läsa att utsläppen har minskat med 50%, i alla fall om vi är genomsnittskonsumenter och bara ser den lilla symbolen flyktigt: en ljusgul cirkel med texten ”50% mindre CO₂” i mörkgrön text. I cirkelns övre del finns även texten ”Miljövänligare påse” i mindre text och i cirkelns undre del ”från plasten”, likaså i mindre text. Under cirkeln står ”Läs mer på baksidan³”.

Enligt bilder på olw.se finns samma eller liknande påståenden på ytterligare minst 20 förpackningar i OLW:s sortiment.

Genomsnittskonsumenten vänder nog inte på påsen för att läsa förklaringen utan stoppar den i vagnen och rullar vidare, kanske nöjd med att ha minskat klimatavtrycket från sina chips så mycket. Men den som bemödar sig med att vända på påsen hittar ett mörkgrönt fält med följande rubrik: ”Snacks med hjärta” omgivet av hjärtan och därefter texten:

”³Hur kan förpackningen bli godare undrade vi och valde att använda ISCC-certifierad hållbar plast som tillverkas genom en s.k. massbalanslösning. Man byter ut den mängd fossil olja som går åt för att tillverka plasten i våra förpackningar mot motsvarande mängd tallolja i den generella produktionen. Genom vår beställning av tallolja minskar tillverkarens användning av fossil olja i motsvarande mängd. För vår del innebär det att CO₂-utsläppet från plasten i förpackningen halveras och produktens totala CO₂-utsläpp minskar i snitt med 5%. Hurra!”

Ja, hurra. 50 procents minskning visade sig vara 5 procent. I snitt! I ett mail till oss bekräftar Orkla (som äger OLW) att mängden talloljeplast i förpackningarna varierar, ibland är det ingen talloljeplast alls.

Det här är riktig smörja.

Previous
Previous

Region Stockholm överens om fossilfri reklam

Next
Next

Göteborg tar fram riktlinjer för förbud mot fossil reklam