Region Stockholm överens om fossilfri reklam

 

Stockholms tunnelbana och annan kollektivtrafik i Region Stockholm kan bli fri från fossil reklam. Foto: Ingolf (Creative commons)

 

Stockholms tunnelbana och annan kollektivtrafik i Region Stockholm kan bli fri från fossil reklam sedan regionens politiker har enats om att uppdatera riktlinjerna för reklam i kollektivtrafiken, där fossil reklam ingår som en tydlig del. Detta är ett viktigt steg för att fasa ut den fossila reklamen i Stockholm, då reklamen i tunnelbanan, på pendeltåg och i bussar når över en miljon resenärer varje vecka i länet. 

Vi har tidigare rapporterat om att Stockholm stad och Göteborg har beslutat att fasa ut fossil reklam på olika sätt, nu har alltså även regionen i Stockholm tagit ett steg i samma riktning. Beslutet finns som en del av den överenskommelse som Vänsterpartiet förhandlat fram med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet. Punkt 34 i överenskommelsen har följande lydelse: 

”En översyn av kriterierna och riktlinjerna för reklam i kollektivtrafiken ska göras under mandatperioden med fokus på skärpta hållbarhetskrav. Spelreklam, fossilreklam och nätläkares reklam ska särskilt utredas.” 

Amsterdam var först ut med att fasa ut fossil reklam i tunnelbanan, det är glädjande att Region Stockholm nu tar ett liknande  steg. Arbetet med att se över riktlinjerna kommer, enligt de uppgifter vi fått, att sätta igång under 2024. 

Vi och många andra ser fram emot en kollektivtrafik i Stockholmsregionen utan fossil reklam, och vi kommer att bevaka frågan de kommande åren för att säkerställa att det också blir verkstad av orden. 

Previous
Previous

Fossil reklam: vad säger lagen?

Next
Next

OLW:s 50% mindre var 5% mindre och ibland inte mindre alls