Badverts
Nästan dagligen ser vi annonser som uppmanar oss att konsumera mer av jordens klimat. Bilar, bensin, flygresor till fjärran länder. Här samlar vi några exempel på annonser som gör oss alla till förlorare och borde förbjudas. Det är bad advertising.
Klicka på bilderna för att se hela texten.
“Vi beklagar. I decennier har vi vetat hur våra produkter förorenar luften du andas och bidrar till det värsta problemet som mänskligheten står inför, klimatkrisen.” Så inleds ursäkten från Toyota, världens klimatsämsta biltillverkare. Samtidigt byter företaget namn till TOYNOCA®. Eller kanske inte.
Den senaste veckan har miljontals människor njutit av spänningen i juniorhockey-VM som spelas i Göteborg. Men samtidigt som unga stjärnor har glänst på rinken har även världens största privata oljebolag – Exxon – fått synas för en global tv-publik på 100 miljoner tittare.
I juli slog både flyget och värmen världsrekord. Den varmaste dagen som uppmätts är numera den 6 juli år 2023. Dagen därpå stoltserade den globala flygspårningstjänsten Flightradar24 med att även flyget hade slagit rekord.
Dagens Nyheter har troligen Sveriges bästa bevakning och rapportering om klimatförändring, åtminstone bland de större dagstidningarna. Desto mer upprörande är det att tidningen fortsätter att publicera annonser för fossiltunga verksamheter dag efter dag.
Sveriges största fossila leverantör, Preem, är ute på en ny charmoffensiv. De gör inte reklam för något särskilt i dagens helsidesannons i Dagens Nyheter, bara sitt varumärke. Temat är företagets mål och allt de satsar på för att nå målet om “en mer hållbar” framtid.
Chips kanske inte är någon stor klimatbov, men greenwashing är det definitivt. Därför anmäler Badvertising idag det så kallade miljöpåståendet på OLW:s chipsförpackning till Reklamombudsmannen.
Idag kämpar tusentals skidåkare de nio milen mellan Sälen och Mora. På vägen kommer Preem att bjuda på fika och Volvo gör en ”hyllningsfilm” till alla åkare. På ett skickligt sätt gör sig Preem och Volvo till en del av slitet och svetten längs spåren.
Idag gör Dagens Nyheter reklam för Ford under rubriken “Vinterhjälte”. Det syftar på att Ford är sponsor av det svenska skidlandslaget och vill sola sig i glansen. Men Ford bidrar till att snötäcket minskar med 875 kvadratkilometer per år.
Flygbranschen har stora problem med sin trovärdighet och ägnar sig i allt högre grad åt Greenwash. Lufthansa fälldes av Reklamombudsmannen efter en kampanj på Facebook.
The city of Stockholm today announced that it aims to introduce a ban on fossil ads, sponsorships and other collaborations that drive the use of fossil fuels. Before implementation, the architecture of such a ban will be investigated during 2023.
Den senaste tiden har medierna drabbats av en flyg-hype som Vattenfall gärna hänger på. Mer eller mindre insatta artiklar om elflyg dyker upp lite varstans och bara häromdagen hade SVT ett evighetslångt inslag om elektrobränslen där BRA fick breda ut sig till synes utan hämningar.
Samma dag som IPCC:s tredje arbetsgrupp presenterade sin skakande rapport om klimatförändring och behovet att ändra livsstil visade Finnair sin fullständiga brist på engagemang och omdöme i en helsidesannons på DN:s sid 3. Annonsen är dessutom ytterligare ett fall då DN inte följer sin egen policy att stoppa fossil reklam.
Den 24 november arrangerar New Weather ett webb-sänt seminarium om fossil reklam tillsammans med Cogito och Rapid Transition Alliance i Storbritannien. Vad är det och vad är problemen? Hur påverkar den oss och vad kan vi göra åt det. Du kan anmäla dig på den här länken.
Enligt en rapport från Konsumentverket drar en våg av “grön” reklam fram över Sverige. De begrepp som används mest i marknadsföringen är hållbarhet och hållbar. Därefter kommer miljö och klimat, samt relaterade begrepp som miljövänlig och klimatneutral.
Hurtigruten var en gång i tiden känd som den gulliga lilla båtlinjen som gick mellan små isolerade byar i avlägsna norska fjordar. Idag marknadsför de sig som ett internationellt kryssningsbolag med “expeditioner” till spännande platser som Galapagosöarna och Antarktis, resor som ger ungefär samma klimatavtryck som fem års bilkörning.
Arla har länge plågat svenska folket med lögnen om att deras mjölk, ost och andra produkter inte har någon klimatpåverkan. Deras “Netto noll klimatavtryck” är nonsens från start till mål och fälldes av Konsumentverket för snart två år sedan. En titt i myndighetens diarium visar att Arla har blivit anmälda 256 gånger sedan februari 2019. Men de fortsätter att använda reklamen.
I Dagens Nyheter idag beskriver tidningen på ett tydligt och obekvämt sätt vad som pågår i Amazonas, där regnskogen håller på att förvandlas från en kolsänka till en källa för utsläpp. På sidan intill bjuds läsaren in till tre olika långresor med flyg: Japan, USA och Apulien.
Den som läste Dagens Nyheter idag såg kanske Volvos helsidesannons för den magiska laddhybriden V60 (sidan 3). Vi har tidigare visat hur biltillverkare gör allt för att sudda ut gränsen mellan bensinbilar och elbilar, men den här annonsen tar nog priset.
Volkswagen tillhör de företag som mest offensivt försöker framstå som ledande i elektrifieringen, även om de våren 2021 bara har ett fåtal elbilsmodeller. Istället framställer de sina laddhybrider som elektriska bilar.
Reklam för Jeep brukar handla om att föraren kan bemästra den vilda naturen genom att köra märkets terränggående fordon i krävande miljöer. Lera, branta berg, översvämningar. sandöken, snöstorm, sumpskogar – ingenting stoppar en Jeep.
Stora bilar med stora hjul, stora motorer och stora utsläpp har blivit populära de senaste tio åren. Så populära att de är den största orsaken till jordens ökade utsläpp av koldioxid efter kolkraft. Volvo XC90 är en av de största. Den får knappt plats i en vanlig parkeringsruta och väger upp till tre ton.